Din campania “Victimă a traficului de persoane poţi fi chiar TU!”

Noua campanie de prevenire a traficului de persoane lansată în data de 11 iunie va fi implementată la nivel naţional, în perioada iunie – septembrie 2014, completând activităţile desfăşurate anterior de către reprezentanţii Agenţiei Naţionale împotriva Traficului de Persosane. Trasăturile caracteristice ale acestei campanii sunt următoarele:
 
Scopul campaniei este prevenirea traficului de persoane în vederea exploatării sexuale, această formă de manifestare a infractiunii traficului de persoane fiind cea mai evidentă.
 
Obiectivele campaniei sunt reprezentate de creşterea gradului de informare a grupului ţintă cu privire la riscurile asociate exploatării sexuale.
 
Grupul tintă a fost identificat in urma analizării din punct de vedere sociologic a datelor si informaţiilor colectate de către instituţia noastră in ultima perioadă de timp. In acest sens, au fost evidenţiate doua categorii spre care ar trebui sa fie direcţionat mesajul campaniei, acestea fiind:

      – tinerii, cu vârste cuprinse între 14-25 ani.
      – publicul larg (profesori, părinţi), în general persoanele care interacţionează cu tinerii;

     

    Mesajul campaniei fiind ideea principală a tuturor textelor care vor fi vehiculate în cadrul campaniei, fie că este vorba despre scriptul unor spoturi, articole sau mesaje publicate pe Facebook a fost ales astfel incat să fie dinamic si personalizat si sa se adreseze grupului tinta identificat.
     
    Formularea mesajului campaniei a ţinut cont de obiective, profilul companiei şi caracteristicile publicului ţintă dar şi de elemente cu caracter mai general.
     
    Mesajul campaniei a fost formulat astfel:

      Victimă a traficului de persoane poţi fi chiar TU !

    Acest mesaj a fost completat cu un slogan:

      Nu te lăsa păcălită!

     

    Deoarece televiziunea este, în prezent, cel mai utilizat canal de comunicare în masă pentru promovarea campaniilor sociale şi este receptată de majoritatea populaţiei (peste 90% din gospodăriile din România), acest canal de comunicare se bucură de audienţe foarte mari, ceea ce înseamnă atingerea unui număr mare de persoane din grupurile ţintă vizate de campania socială.

    Acesta a fost motivul pentru care Agenţia Naţională împotriva Traficului de Persoane a creat, alături de celelalte materiale, un spot video în două variante, respectiv unul de 30 secunde şi un altul de 90 secunde.
    Spotul video de 30 secunde a fost creat pentru a fi diseminat tuturor posturilor de televiziune, atât naţionale cât şi locale, în vederea difuzării sale iar spotul video de 90 secunde este destinat utilizării în cadrul activităţilor de prevenire.
    Link Spot video pentru difuzare TV
    Link Spot video destinat activităților de prevenire
    Pentru o transmitere cât mai eficientă a mesajului campaniei către grupul ţintă s-a optat pentru prezenţa unei persoane publice, uşor recunoscută şi apreciată de grupul ţintă şi în care acesta are încredere fiind percepută ca un model în societatea actuală din România. Astfel a fost ales ca protagonist al spotului actorul Dragoş BUCUR. Acesta este unul din reprezentanţii tinerei generaţii de actori de succes din România care a urmat cursuri de formare la Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică din Bucuresti, unde a şi predat lecţii de actorie după absolvire.
    Inca de la începutul carierei sale în cinema, Dragoş BUCUR s-a remarcat prin interpretarile de excepţie din filme precum “Marfa şi banii” (2001) sau “Furia” (2002).

    Până în prezent a lucrat cu regizori de top, printre care Cristi Puiu, Radu Muntean – cu “Hartia va fi albastra” (2006) şi “Boogie” (2008) şi Corneliu Porumboiu – alături de care a cunoscut succesul în pelicula “Poliţist, Adjectiv” (care a câştigat Premiul Juriului şi Premiul Fipresci la Cannes în 2009).
    Abordarea spotului video este una simpla şi complexă în acelaşi timp, fiind o plimbare a actorului Dragoş BUCUR prin cele mai comune locuri (stradă, bar, club, hotel) pe lângă care trecem zilnic dar care ascund realitatea dură şi nebănuită a unor femei, aici fiind întâlnite cele mai multe victime ale traficului de persoane.

    Toate aceste trăsături, prin însăşi modul lor de percepere, ar putea părea agresive publicului deoarece în acest moment Agenţia Naţională împotriva Traficului de Persoane îşi continuă eforturile de sensibilizare printr-o manieră de prevenire, directă şi foarte personală, arătând partea întunecată şi totuşi foarte vizibilă a traficului de persoane, manifestată în viaţa cotidiană a fiecăruia.
    În cadrul ansamblului de mijloace ce vor fi utilizate în perioada de imlementare a campaniei de prevenire au fost realizate diverse şi numeroase materiale de campanie precum poster (20.000 buc.), tricou (1.000 buc.), USB Fash drive (1.000 buc), leaflet (20.000 buc.), flyer (20.000 buc.) prin care este diseminat mesajul antitrafic al campaniei.
    Pentru susţinerea campaniei, specialiştii Agenţiei Naţionale împotriva Traficului de Persoane vor participa la întâlniri directe atât cu publicul ţintă cu vârste cuprinse între 14 şi 25 de ani, cât şi cu persoanele care interacţionează cu reprezentanţii grupului ţintă.

    Pentru realizarea întâlnirilor cu tinerii s-a optat pentru următoarele metode:

     lucrătorii Agenţiei Naţionale împotriva Traficului de Persoane vor organiza activităţi preventive în şcoli, licee, în unităţile de învăţământ superior, centrele de plasament şi în taberele şcolare (de stat sau private) organizate pe perioada vacanţei şcolare.
     Lucrătorii din cadrul centrelor regionale ale A.N.I.T.P. vor participa la întâlnirile asociaţiilor de tineret (asociaţiile studenţeşti, asociaţii de voluntari, etc.) unde vor disemina mesajul şi materialele campaniei de prevenire.
     specialiştii A.N.I.T.P. vor participa, cu sprijinul partenerilor (ex: Agenţia Naţională pentru Sport şi Tineret, Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă, respectiv al A.J.O.F.M.-urilor etc.) la diferite evenimente (ex: festivaluri de film, muzică şi teatru, Târguri de Job-uri) la care participă tineri. Cu aceste ocazii, personalul strucutrii noastre va intra în contact direct cu tinerii, în special fete, şi vor avea posibilitatea să transmită mesajul antitrafic al campaniei;

    Pentru realizarea întâlnirilor cu publicul larg (profesori, părinţi), în general persoanele care interacţionează cu tinerii

     aceste activităţi vor fi desfăşurate cu ocazia întâlnirilor Echipelor Judeţene Antitrafic, a şedinţelor cu părinţii şi participării la întâlnirile asociaţiilor de gen (ex: asociatiile profesorilor, asociaţiile părinţilor, asociaţiile psihologilor etc.).

    Cu ocazia tuturor întâlnirilor directe cu reprezentanţii grupului ţintă vor fi aplicate chestionare pre şi post activitate, chestionare concepute special pentru a evidenţia gradul de cunoştinţe despre fenomenul traficului de persoane.